- Topralli - Irwin Goodmanin tähdittämä anarkistinen musiikkikomedia

Julkaistu : 10 tammikuu 2009

Topralli

1950-luvun lopulla suomalainen elokuva sai uuden suuntauksen, kun maassamme alettiin julkaista puhtaasti iskelmähittien varaan rakennettuja elokuvia. Suomessa julkaistiin vuosina 1959-1963 juonellisesti kevyitä iskelmäelokuvia yhteensä kuusi, jonka jälkeen genre koki hiljaisen kuoleman. Tai niin ainakin luultiin, kunnes kolmea vuotta myöhemmin Yrjö Tähtelä pisti vielä kerran iskelmäkarusellin pyörimään elokuvallaan Topralli.
 Idea elokuvaan syntyi Vexi Salmen toimesta, jonka kekseliäisyyden ja periksi antamattomuuden ansiota paljolti oli ollut, että syksyllä 1965 Irwin Goodman oli noussut levylistojen kärkeen ja julkisen keskustelun piiriin mm. kappaleillaan En kerro kuinka jouduin naimisiin ja Työmiehen lauantai. Jo näiden ensimmäisten hittien jälkeen Salmelle syntyi ajatus että Irwin olisi saatava myös valkokankaalle. Salmi ryhtyikin miettimään elokuvalle sopivaa tekijää ja vihjeen kautta päätyi ottamaan yhteyttä ohjaaja Yrjö Tähtelään. Vuosien 1965-66 vaihteessa Salmi kutsui Tähtelän vierailulle Hämeenlinnaan esitellen ideansa elokuvasta. Vasta tässä yhteydessä ohjaajalle valkeni ylipäätään se, kuka Irwin Goodman itse asiassa oli. Eikä tämä suinkaan ollut edes ainoa asia, josta vallitsi epätietoisuus. Nimittäin vielä tuossa vaiheessa molemmilla osapuolilla oli vahva usko siitä, että toiselta puolelta pöytää löytyy myös rahoitus elokuvaprojektille. Kun Tähtelä ääneen pohti elokuvaan uppoavan paljon rahaa, lupasi Vexi järjestää Irwinin halvalla elokuvaan, jolloin ohjaaja ihmetteli etteikö heillä olekaan rahoitusta elokuvaan. – “Ei, mutta meillä on Irwin”, oli Vexin vastaus. Saatuaan Irwinin levyt sekä lehtileikkeet Tähtelä lupasi miettiä ja palata myöhemmin asiaan.
 Näin myös tapahtui ja varsin pian alkoivat Toprallin kuvaukset, jotka ajoittuivat tammi- ja maaliskuun välille 1966. Elokuvan Irwinin ympärille rakennetut alkuperäissuunnitelmat ja käsikirjoituspohja olivat kuitenkin varsin pian haihtuneet savuna ilmaan. Vexi kuitenkin halusi saada Irwinin tavalla tai toisella valkokankaalle, vaikka sitten suunnitelmista tyystin poikkeavaan leffaan. Tähtelän usko Irwinin elokuvaa kantavaan voimaan ei ollut suurin mahdollinen ja niinpä hän pestasi leffaan mukaan myös Katri Helenan, Eeron & Jussin, Carolan ja The Renegadesin. Artistien toimesta elokuvassa kuullaan monia aikansa hittejä, kuten Kalteritango (Irwin Goodman), Mä tahdon pojan (Carola), Balladi kanuunasta (Eero & Jussi) sekä Lui (Katri Helena). Mutta on mukaan otettu harvinaistakin materiaalia, mitä ei ole päätynyt edes levytetyksi. Esimerkiksi Irwin-faneja kiinnostavana musiikkinumerona elokuvassa kuullaan Irwinin säveltämä ja Vexin sanoittama Armeijassa Katri Helenan tulkintana. The Creaturesin esittämässä Baby I Need You -kappaleessa puolestaan voi tutustua sekä nuoreen Kirkaan että Remu Aaltoseen, joiden suosio oli Toprallin kuvausaikaan vasta edessäpäin ja jotka eivät tämän yhtyeensä kanssa koskaan päätyneet levyttämään.
 Elokuvan nimekkäästä esiintyjäkaartista huolimatta tuotantokulut onnistuttiin minimoimaan. Kaikki Toprallin esiintyjät esiintyivät sopimuksella, jonka mukaan he tekevät työnsä palkatta ja saisivat osansa elokuvan nettovoitosta. Tuotannosta huolehtineen Tähtelä-Filmin vastuulle puolestaan jäi vastata materiaali-, kuljetus- ja laboratoriokuluista. Elokuvan tuotantokustannukset olivat näin ollen yhteensä 162 400 markkaa.
 Elokuvan katsojaluvut jäivät kuitenkin heikoiksi eikä sitä nähty monissa avainkaupungeissa lainkaan. Esitystuottoja elokuvasta kertyi vain reilu 19 000 markkaa, jonka vuoksi siitä syntyi yli 143 000 markan tappiot Tähtelä-Filmille. Myöhemmillä maakuntien kaitakiertueilla yleisön vastaanotto oli sen verran hyväksyvämpi, että Tähtelän mukaan elokuva on vuosien saatossa päässyt taloudellisesti plus-miinus-nolla -tulokseen.
 Elokuvan saadessa huhtikuun jälkipuoliskolla 1966 ensi-iltansa teilasivat sen niin kriitikot kuin osa tekijöistäkin. – Kun se ensi-ilta tuli, olisimme halunneet kadota maan alle. (…) Filmi kokonaisuudessaan oli tekniseltä tasoltaan kamala. Toprallista ei tullut menestysfilmiä eikä Irwinistä suurta tähteä elokuvataivaalle. Onneksi filmi epäonnistui niin perusteellisesti, ettei sitä edes huomattu. Se ei siis vaikuttanut Irwinin uraan, Vexi Salmi on todennut.
 Helsingin Sanomien Mikael Fränti puolestaan tiivistää mielipiteensä: »Toprallissa ei ilmene minkäänlaista todistusta ohjaajan hallitsevasta näkemyksestä, kuvat ovat nopeasti vetäistyjä ja melkein aina sinne tänne kieppuvia, henkilöohjaus täysin alkeellista.»
 Jos Topralli ei elokuvataiteellisin mittarein laajempaa hyväksyntää saanut, kuten ei ylipäätään mikään aiempikaan maassamme tehty iskelmäelokuva, niin sitä vastoin se sisältää kiistatta runsaasti laadukasta ja mielenkiintoista musiikkimateriaalia ajalta, jolta esim. tv:n arkistoissa ei ole paljoakaan säilynyt. Ei liene liioiteltua sanoa, että varhaisen suomalaisen pop-musiikin esiintuojana se on keskeinen ja korvaamaton musiikkielokuva. Osaltaan mielenkiintoisuusarvoa lisää se, että elokuvasta ei ensi-iltaa seuranneen reilu neljänkymmenen vuoden aikana julkaistu kaupallista videota eikä sitä edes esitetty televisiossa muuta kuin HTV:n kaapelikanavalla. Toprallin Renegadesiin liittyvän pätkän on tosin voinut nähdä Aki Kaurismäen elokuvassa Pidä huivista kiinni, Tatjana (1994), jossa sitä käytettiin inserttinä.
 Myöhemmin myös tekijät ovat osanneet suhtautua lopputulokseen hyväksyvämmin ja esim. Irwin v. 1989 totesi olevansa projektista lähinnä huvittunut, joskin todeten että myöhemmin moiseen projektiin lähteminen olisi edellyttänyt elokuvan pääosaa.
 Valtakunnan verkossa Topralli sai televisioensi-iltansa 24. kesäkuuta 2008. Siis 42 vuotta elokuvan valmistumisen jälkeen! Samana vuonna elokuvasta julkaistiin VisioSetin toimesta dvd-versio.

Tilaa Topralli -dvd tästä linkistä



Juha Rantala

---