- The Ronski Gang

Julkaistu : 1 syyskuu 2005

Länsi-Uudellamaalla Karjaan ja Lohjan suunnalla vuonna 1968 perustettu Ronski & Exotic, sittemmin The Ronski Gangiksi nimensä vaihtanut bändi on eräs pitkäikäisimmistä ja ahkerimmin keikkailleista rockyhtyeistä maassamme. Siltä on vastikään julkaistu todella kattava tupla-cd-kokoelma Still Shakin’, jolta löytyy myös uutta materiaalia keikkatantereille palanneelta yhtyeeltä. Tässä bändin tarinaa tiiviissä paketissa.

Popmestaruuden voittajat

Rock alkoi soida Lohjan nuorison parissa suurin piirtein 1960-luvun alkupuoliskolla. Ensimmäisinä keskeisinä musiikillisina innoittajina Sjöblomin veljeksille, Harrylle ja Hansille, olivat monien muiden aikansa nuorten tavoin Rolling Stones ja Beatles. Jälkimmäisen Beatles for Sale-albumi olikin ensimmäinen kotiin hankittu pitkäsoitto. Erityisen diggauksen kohteeksi muodostuivat platalta mm. Kansas City sekä Rock ´n’ Roll Music, joista jälkimmäinen päätyi myöhemmin myös muusikonalkujen levytysohjelmistoon. Tulevan yhtyeen keulakuvana tunnetun Harryn, eli tuttavallisemmin Ronskin laulajanura alkoi sattumanvaraisesti. Karjaan lähellä Åminneforsissa oli Fallet-niminen puutalo, jossa soitti bändejä ja pidettiin nuorisobileitä. Ronski pyysi kerran päästä vetämään yhden biisin ja vakuutti solistin taidoillaan siinä määrin, että illan päätteeksi bändin basisti Kaj ”Misteri” Eklund pyysi häntä mukaan yhtyeeseen. Muutaman kuukauden kuluttua keväällä 1968 Ronski toi mukanaan bändiin, tuolloin vasta 12-vuotiaan pikkubroidinsa Hansin, eli Haten.
 Kokoonpanon, jonka muodostivat vokalisti Harry ”Ronski” Sjöblom, rumpali Hans ”Hate” Sjöblom, basisti Kaj ”Misteri” Eklund, soolokitaristi Kaj ”Kajje” Lindström, komppikitaristi Kari ”Pärkkä” Pärnänen ja saksofonisti Lauri ”Lapa” Männikkö, nimi oli aluksi Exotic. Pärnänen ehti vaikuttaa yhtyeessä tosin vain noin vuoden verran, eikä ollut enää mukana kokoonpanossa, joka voitti Popmestaruuden SM-kilpailut Lahden suurlavalla vuonna 1970. Exotic soitti kisassa vain kaksi biisiä, näistä toisena Haten muistin mukaan oli menobiisi nimeltään Love’s got the Answer ja esitys oli niin vakuuttava, että tuomaristo valitsi Exoticin koko skaban voittajaksi, eli mestariksi. Kisaa seuraavana aamuna Hate Sjöblomilla oli Virkkalan seurakuntatalossa konfirmaatiotilaisuus ja bändin jätkät päättivät antaa hänelle rippilahjaksi edellisenä iltana voitetun komean palkintopokaalin. Mikäpäs sen parempi valinta. Maininnan arvoista on, että Popmestaruuden vuoden 1970 SM-kisoissa oli mukana myös tulevia Hullujussi-muusikoita, eli Ykä Fonselius ja Tapio Niemelä sekä lisäksi mm. Ykän veli ja kaverusten tuonaikainen kokoonpano totteli nimeä Yrjö Fonselius Set.
 Exoticin keikkamestat olivat aluksi monen muun aloittelevan yhtyeen lailla koulubileitä lähitienoilla. Hieman myöhemmin keikkoja alkoi kuitenkin irrota erilaisista huvitilaisuuksista, joita järjestettiin kesäisin tanssilavoilla ja talvisin seurakunta- ja työväentaloilla, jne. Niiden vakiokalustoon kuului tuolloin lähinnä tanssibändi, ja rokkia esittävä orkesteri pääsi välissä heittämään yleensä vain yhden setin ja sai jatkaa matkaansa taas seuraavaan mestaan. Ei ollut lainkaan harvinaista, että saman illan aikana vedettiin kolme settiä ja kaikki eri keikkapaikoissa. Joskus myös vuoroteltiin tanssibändin kanssa kuten esim. Mäntsälän lavalla. Tässä vaiheessa Exotic heitti jo kymmeniä keikkoja vuodessa ja parhaimmillaan neljä esiintymistä illassa. Joissakin mestoissa oli jo tuolloin myös pelkkiä rokkibändi-iltoja ja Exotic esiintyi muutamaan otteeseen yhdessä muiden sen aikaisten keikkabändien kanssa samoissa paikoissa. Esimerkiksi Remun aikaisen Kalevalan kanssa oli yhteiskeikat ainakin Lohjan Harjulassa ja Forssan jäähallissa. Ohjelmisto yhtyeellä oli tuolloin covervoittoista ja blues- sekä soulpainotteista; lainoja kuultiin ainakin Peter Greenin aikaisen Fleetwood Macin, John Mayallin, Creedencen, Hendrixin, Wilson Pickettin, Sam and Daven, Sam Cooken sekä Spencer Davis Groupin ohjelmistosta.
 Bändi alkoi siirtyä soittamaan yhä rock-painotteisempaa musiikkia, vähentäen soulin ja bluesin osuutta ohjelmistostaan. Näin ollen ei saksofoni enää ollut niin tärkeä instrumentti ja kyseisen soittimen taitajan kokoonpanostaan pudottanut yhtye alkoi käyttää nimeä Ronski & Exotic. Bändi solmi levytyssopimuksen EMI:n kanssa vuonna 1975. Levytyssopimuksen pikaiseen syntyyn vaikutti osaltaan myös Jive Väänänen. Ronski & Exotic oli nimittäin keikalla Helsingissä Kannelmäen Ostarilla olevassa ravintolassa ja Väänänen mainosti keikkaa Helsingin Sanomissa Skandinavian rajuimpana rockshowna. Keikkaa saapui seuraamaan EMI:n henkilöstöä, etunenässä EMI:n silloinen toimitusjohtaja Rami Henriksson ja levytyssopimus syntyi saman tien. Esikoissinglellä kuultiin kaikuja keikkaohjelmiston coverpoiminnoista, sillä valinta kohdistui Sam Cooken originaaliin ja mm. itsensä Otis Reddingin levyttämään klassikkoon Shake. Samaisena vuonna ilmestyi myös pelkistetysti Ronski & Exoticiksi nimetty esikoispitkäsoitto, jolla pääpaino kallistui hiuksenhienosti lainabiiseihin. Fleetwood Macilta mukana olivat Somebody’s Gonna Get Their Heads Kicked in Tonight sekä instrumentaalinäkemys slovarikaunokista Man of the World. Muita covereita olivat Brian Poole & Tremeloesin/Dave Clark Fiven hitti Do You Love Me, itsensä Chuck Berryn klassikko Rock ´n´ Roll Music sekä aivan erityisen onnistunut näkemys 10 CC- yhtyeen tuolloin suhteellisen tuoreesta hittikappaleesta Rubber Bullets, jonka tulkitsi rumpali Hate Sjöblom. Studioaikaa oli varattu ruhtinaallinen viikko ja tuottajana Pekka Nurmikallion Microvox-studioilla äänitetyllä levyllä toimi Ari Oinonen. Bändin debyyttialbumi saavutti mukavasti vastakaikua yleisöltä. Päävokalistin tontista piti jo tässä vaiheessa huolta Ronski, mutta myös Hatella, jota voinee pitää yhtyeen pääsäveltäjänä, oli omat soolonumeronsa. Mitä biisintekoon tulee, antoivat sävellystyöhön oman panoksensa myös Ronski ja Misteri. Levyn upeat kansikuvat on muuten otettu Hyvinkään Rautatiemuseossa Keisari Aleksanteri II:n salonkivaunussa.



Pertti Pulkkanen

---